De Achteras

De originele starre achteras van de Escort gaan we vervangen door een onafhankelijke wielophanging.
Hierbij gaan we het Sierra Cosworth differentieel opnieuw gebruiken.
Hierdoor blijven de overbrengverhoudingen tussen de vooras diff. en de achteras diff. gelijk.

Het blijkt dat het achterdifferentieel van de Sierra Cosworth niet symmetrisch is.
Hierdoor zijn de aandrijfassen links- en rechts achter verschillend van lengte.

 

Allereerst gaan we weer een mal maken van stevig karton.

Daarna gaan we het van ijzerplaat maken.

Het word niet geheel zoals de kartonnen mal, daar we wat aanpassingen hebben moeten doen.
Duidelijk is aan de uitsparing te zien dat het differentieel niet in de midden zit.

 

Alles is nu afgehecht en pas gemaakt, nu kan het afgelast worden.
 

 

De delen worden nu eerst weer uit elkaar gehaald en dan doorgelast.

Nu gaan we eens uitmeten aan de auto waar het subframe van het differentieel moet komen.

Hier het subframe met differentieel gezien onder de auto vanaf de rechterkant.
Ook hebben we een het voorste bevestigingsdeel van het diff. uit de originele achteras gehaald.

 
Het differentieel hebben we uit het subframe gehaald om de strekstangen aan het subframe te kunnen uitmeten.

De zijsteunen pasmaken en aflassen.

De bevestigingssteunen maken die aan de chassisbalken komen .

En kijken of het past.
Op maat zetten en vasthechten.

Nu gaan we eerst de voorste ophangpunten van het differentieel maken.
Deze ophangpunten moeten ook in ophangrubbers komen.

Nadat we het subframe weer onder auto gezet hebben moeten we eerst de bevestigingspunten in de vloer bepalen.   Daarna maken we de bevestigingspunt.

Nu maken we gaten groter zodat de buis erdoor past.

Dit punt wil ik nog wat versterken waardoor tevens het subframe wat sterker wordt.
Hierdoor moeten we de onderste beugel van het subframe verwijderen en nieuwe opnameplaten maken.

 

Tevens nieuwe trekstangen naar de voorste bevestigingspunten maken en vasthechten.
Daarna het subframe weer demonteren en nameten.

Dan de losse delen demonteren en de trekstangen aflassen.
Ook de ophangrubbers van de diff. houder aflassen.

Om het subframe wat te verstevigen hebben we nog een verstevigingbuis aan het onderste draagarm bevestigingspunt gelast. En daarna maar weer eens passen.

Nu kunnen we eens provisorisch het fuseelichaam gaan uitmeten met provisorische trekstangen die het geheel alleen een beetje op maat moeten houden.

Dan een gat in de binnenste wielkuip maken waar de veerpoot door moet.

Daarna de wielen erop zetten en de auto voor het eerst op de wielen zetten.

 
Na een lange tijd maar weer eens wat gedaan aan de auto.
Namelijk opgeladen om hem eens uit te gaan lijnen en kijken of het ook een beetje klopt wat we allemaal uitgedokterd hebben.