De cilinderkop

 De cilinderkop is het meeste werk  geweest omdat bijna alle delen van de kop moesten worden aangepast.

Dit is wat er allemaal gebeurd is.

 

De cilinderkop

De cilinderkop is gevlakt.
De in- en uitlaatkanalen zijn bewerkt maar niet groter gemaakt.
De klepzittingen zijn opnieuw ingeslepen
De klepgeleiders gecontroleerd en waren nog goed aan de maat.
 
 

De in- en uitlaat kleppen

De in en uitlaatkleppen zijn weer in de juiste hoeken geslepen omdat ze een klein beetje waren ingeslagen. Daarna weer op de
klepzittingen ingeslepen.
 
  De klepstoters De klepstoters zijn normaal hydraulisch i.v.m. de klepspeling.
Ze zijn omgebouwd naar mechanisch.
Hierdoor zullen ze minder snel gaan "zweven"bij hogere torentallen.
Dit betekend dat men nu een stiftje in de stoter zet
die de klepspeling gaat bepalen.
Dit was een zeer tijdrovend werkje:
- stiftje slijpen
- stiftje in stoter zetten
- stoter in kop monteren
- nokkenas monteren met de lagerkappen
- speling meten
- weer alles demonteren

En deze handeling steeds herhalen tot de speling goed is.
En dit bij alle 16 kleppen!!!

Erg belangrijk is dat nu wel het olietoevoerkanaaltje in de stoter word dichtgelast  !!!!!!!!!!!

 

  De klepveren I.v.m. de hogere lift van de nieuwe
nokkenassen zijn de klepveren ingekort.
 
  De nokkenassen Er zijn andere nokkenassen gemonteerd voor een
atmosferische "ademhaling".
 
  Het nokkenastandwiel De nokkenastandwielen zijn verstelbaar gemaakt om een goede kleptiming  te kunnen garanderen.