De Motor
Normaal
gesproken maakt de Cosworth motor gebruik van een turbo.
Deze motor is echter geheel omgebouwd naar carburateurs.
De
zogenaamde atmosferische Cosworth motor.
Deze motor levert met carburateurs een vermogen van 210 pk en
245 Nm aan koppel.
Hiervoor zijn echter wel een aantal aanzienlijke wijzigingen voor nodig.
De volgende wijzigingen heb ik aan mijn motor uitgevoerd.
Het onderblok |
Het
onderblok hoeft in principe alleen maar gevlakt te worden. Maar om iets meer compressie te krijgen heb ik het onderblok op laten boren tot 93 mm (standaard 90,8 mm), hierdoor krijg je een iets groter slagvolume van in totaal 2091 ccm dus zeg maar 2,1 liter. |
||
De krukas |
De krukas
is opnieuw geslepen tot de eerste overmaat lagerschalen. Daarna is de krukas samen met het vliegwiel, koppelingsplaat en de drukgroep opnieuw uitgebalanceerd. De drijfstangen zijn geheel gepolijst en uitgewogen. |
||
De zuigers |
De
standaard zuigers met de holle bovenzijde zijn vervangen door nieuwe zuigers. Deze hebben dus een grotere diameter (93 mm) en zijn voorzien van een zogenaamde "kam" met uitsparingen voor de in- en uitlaatklep. Zie foto. Dit type zuiger zorgt voor een hogere compressie verhouding dan bij de turbo versie. |
|
|
De Oliepomp | Er is een nieuwe standaard oliepomp gemonteerd. | ||
Het carter |
De
carterpan heb ik van een escort mk2 RS 2000 genomen. Deze past er zo onder en je hoeft verder niks te veranderen. Het oliezeef en de olie aanzuigbuis moet je dan ook van een RS 2000 nemen. Bij een Cosworth olie aanzuigbuis zitten ook nog oliesproeiers die tegen de onderzijde van de zuigers aan sproeien, en die vervallen dus ook. |
||
De motorsteunen | motorsteunen zijn ook van een mk2 RS 2000. | ||
Het inlaatspruitstuk | Het inlaatspruitstuk is vervangen door een type waar de 2 dubbele Weber carburateurs op geschroefd kunnen worden. | ||
De Carburateurs | De
carburateurs zijn van het merk : Weber en type : 45 DCOE De sproeierbezetting is af te lezen in het vermogens diagram. |
||
Het uitlaatspruitstuk |
Het
uitlaatspruitstuk is selfmade. Dit was wel veel werk maar het resultaat mag er wezen. Ik heb alle 4 de pijpen precies even lang gemaakt en dat was een heel gepuzzel. Veel passen en meten met de lasbochten. |
||
De cilinderkop |
De
cilinderkop was toch wel het meeste werk. Hier moest veel aangepast worden. Klik hier om te kijken wat er allemaal aan de cilinderkop gedaan is. |
Klik hier om naar het vermogens diagram te gaan