De Motor

Normaal gesproken maakt de Cosworth motor gebruik van een turbo.
Deze motor is echter geheel omgebouwd naar carburateurs.
De zogenaamde atmosferische Cosworth motor.
Deze motor levert met carburateurs een vermogen van
210 pk en 245 Nm aan koppel.




                              

 
Hiervoor zijn echter wel een aantal aanzienlijke wijzigingen voor nodig.
De volgende wijzigingen heb ik aan mijn motor uitgevoerd.

 

Het onderblok

Het onderblok hoeft in principe alleen maar gevlakt te worden.
Maar om iets meer compressie te krijgen heb ik het onderblok op
laten boren tot 93 mm (standaard 90,8 mm), hierdoor krijg je een
iets groter slagvolume van in totaal 2091 ccm dus zeg maar 2,1 liter.
 
 

De krukas

De krukas is opnieuw geslepen tot de eerste overmaat lagerschalen.
Daarna is de krukas samen met het vliegwiel, koppelingsplaat en de
drukgroep opnieuw uitgebalanceerd. De drijfstangen zijn geheel
gepolijst en uitgewogen.
 
  De zuigers De standaard zuigers met de holle bovenzijde zijn vervangen door
nieuwe zuigers. Deze hebben dus een grotere diameter (93 mm) en
zijn voorzien van een zogenaamde "kam" met uitsparingen voor de
in- en uitlaatklep. Zie foto. Dit type zuiger zorgt voor een hogere
compressie verhouding dan bij de turbo versie.

  De Oliepomp Er is een nieuwe standaard oliepomp gemonteerd.  
  Het carter De carterpan heb ik van een escort mk2 RS 2000
genomen. Deze past er zo onder en je hoeft
verder niks te veranderen. Het oliezeef en de
olie aanzuigbuis moet je dan ook van een RS 2000
nemen. Bij een Cosworth olie aanzuigbuis zitten
ook nog oliesproeiers die tegen de onderzijde
van de zuigers aan sproeien, en die vervallen
dus ook.
 
  De motorsteunen motorsteunen zijn ook van een mk2 RS 2000.  
  Het inlaatspruitstuk Het inlaatspruitstuk is vervangen door een type waar de 2 dubbele Weber carburateurs op geschroefd kunnen worden.  
  De Carburateurs De carburateurs zijn van het merk : Weber
                                        en type : 45 DCOE

De sproeierbezetting is af te lezen in het vermogens diagram.
 
  Het uitlaatspruitstuk Het uitlaatspruitstuk is selfmade. Dit was wel veel werk maar het
resultaat mag er wezen. Ik heb alle 4 de pijpen precies even lang
gemaakt en dat was een heel gepuzzel. Veel passen en meten met
de lasbochten.

  De cilinderkop De cilinderkop was toch wel het meeste werk.
Hier moest veel aangepast worden.

Klik hier om te kijken wat er allemaal aan de cilinderkop gedaan is.

 

Klik hier om naar het vermogens diagram te gaan